Populární štítky:
Drsné drama o poslední šanci
Kráska z Leenane míří do premiéry. Drsné drama o osamělém soužití hypochondrické matky na zabití a dcery, která je pořád panna. Promarněná láska a citové vydírání v syrové historce z irského venkova. To vše hustě protkané typickým černým humorem.
V sobotu 8. října Divadlo Exil uvede v premiéře inscenaci Kráska z Leenane. Tragikomedii drsnou jako šmirgl papír napsal jeden z nehranějších současných dramatiků na světě Martin McDonagh. První divadelní hra tohoto britského autora irského původu slaví celosvětový úspěch a dodnes je považována za jeho nejlepší text.
V hlavních rolích se objeví Karolína Davidová a Jana Kaucká. Další postavy ztvární Ondřej Broulík a David Piskač. Režie se ujal nový člen souboru Lukáš Kopecký.
ROZHOVOR S REŽISÉREM LUKÁŠEM KOPECKÝM
Proč sis vybral právě tento text?
McDonagha mám moc rád. Viděl jsem Mrzáka, Katy a Ujetou ruku a všechny jeho filmy. Jeho poetika a humor jsou mi velice blízké. Text jsem ale prvotně vybíral tak, aby byl inscenovatelný v Exilu, to znamená málo postav a nenáročnost výpravy. Nejprve jsem si vybral text jednoho francouzského dramatika, takovou nenáročnou komedii, ale ta mě po několika přečteních přestala bavit. A tak jsem zapátral znovu a objevil Krásku z Leenane. Čtyři postavy a vše se odehrává v jedné místnosti, ideální. A ten text mi učaroval. Přečetl jsem ho asi dvacetkrát, než jsme začali zkoušet, a i teď po půl roce, co s ním pracuji, mě stále baví a vypadá to, že mě bude asi bavit už navždy.
S čím jsi při přípravě zkoušení bojoval?
Přemýšlím a nepřicházím na nic, z čím bych musel nějak zvlášť bojovat. Pouze jsem, vzhledem k obsazení, o deset let omladil obě hlavní postavy, které hrají Karolína Davidová a Jana Kaucká. McDonagh je napsal jako čtyřiceti a sedmdesáti letou a na to obě vypadají příliš mladě. Jinak ten text mi připadá tak skvělý, že jsem ho upravoval jen minimálně. A vlastně ano, trochu jsem bojoval s obsazením. Karolína je třetí herečkou, které jsem roli Maureen nabízel, a nakonec jsem velice rád, že ty dvě předešlé musely odmítnout (z časových důvodů). Ne že by nebyly tak dobré, ale Kája se role zhostila skvěle, dodala do té irské drsňačky něco ze svého křehkého až zranitelného půvabu a nyní si nedovedu představit, že by tou „Kráskou“ byl někdo jiný.
Jaký byl proces zkoušení?
Pro mě to byla úplně nová zkušenost. Ne s divadlem tedy, ale s režií. A proces to byl dlouhý, někdy náročný, ale také velice zábavný. Zkoušeli jsme po dvojicích, protože kromě jedné scény se na jevišti v této hře nepotkají více jak dva herci. A proto mohlo být zkoušení takové komornější a řekl bych až intimní. Pro mě jako režiséra začátečníka to bylo zároveň osvobozující, neboť před početnějším ansámblem bych byl ze začátku asi dost nervózní.
Co bys prásknul na herce? Máš nějaké zábavné historky?
Na herce bych neprásknul nic. To nedělám. A zábavných historek mám spoustu a oni, myslím, ještě víc. Ale bez toho práskání, by se to asi nedalo vyprávět… Co se na zkouškách stalo, v dobrém i ve zlém, zůstane mezi námi. A pokud si to chce někdo poslechnout, musí se na Krásku přijít podívat a pak třeba zůstat po představení na skleničku a zábavných historek se určitě dočká.
Co tě na režii nejvíc baví a co naopak drásá?
Baví mě asi všechno, co s tou režií souvisí. Ale přesně vím, co mě drásá. Organizační záležitosti. Domluvit s lidmi termíny zkoušek je někdy hrozně vysilující. Všichni to děláme ve svém volném čase, každý má práci, rodinu a jiné závazky, volných termínů není mnoho. A sladit je dohromady je často velice těžké. A to jsem měl jenom čtyři herce a jednoho technika.
Co tě táhne k divadlu?
Strávil jsem nějakých 17 sezon ve Východočeském divadle jako zaměstnanec, jevištní technik, od svých jedenadvaceti. Takže v divadle jsem tak trochu vyrostl a jako by bylo mým druhým domovem… no… minimálně jsem v něm mnohdy trávil více času než doma. Jinak jsem odmala tíhnul k umění a kultuře… k hudbě, filmu, literatuře… a v divadle se tak hezky propojují všechny různé formy… a navíc je to živý organismus.
A proč zrovna Divadlo Exil…
Proč asi?! Bylo nejblíž! Ne, tak vážně. S Exilem a některými jeho členy mám přátelské vztahy už spoustu let, chodím tam rád jako divák a mám rád to prostředí. Takže jsem velice uvítal příležitost k režii zrovna právě v Exilu a doufám, že Kráska přitáhne do divadla třeba i další nové diváky, a naopak neurazí nebo neodradí ty, kteří již pravidelnými diváky jsou.
Už víš, co budeš režírovat příště?
Co budu režírovat příště, to opravdu nemůžu vědět. Ale vím dobře, co bych režírovat chtěl. A taky vím, že to zatím nechci prozrazovat. Teď si chci hlavně na chvíli od režie odpočinout a věnovat se sobě a rodině a přátelům, což jsem poslední dobou kvůli divadlu hodně zanedbával.
> Více o Krásce z Leenane
Inscenační tým
- režie: Lukáš Kopecký
- dramaturgická úprava: Lukáš Kopecký
- scénografie: Lukáš Kopecký
- kostýmy a grafika: Kateřina Hávová
- fotografie: Miloslav Junek
Ptala se Kateřina Fikejzová Prouzová